Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoła Podstawowa w Goryniu Szkoła Podstawowa w Goryniu
SP Goryń SP Goryń SP Goryń SP Goryń

Statut


Statut Szkoły Podstawowej w Goryniu

Podstawa prawna

Statut opracowany na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (Tekst jednolity DZ. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 wraz z późn.zm.), ustawy z dnia 11 kwietnia 2007r o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624. Zmiany: Dz.U z 2002r.Nr 10, poz 96 z 2003r. Nr 146, poz. 1416, z 2004r. Nr 66, poz 606, z 2005r.Nr10, poz 75, ) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół(Dz. U.Nr35, poz.222). Zmiany zostały zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 22 czerwca 2007 roku.

Rada Miejska w Kisielicach
Uchwała Nr VIII/48/49 Rady Miejskiej w Kisielicach z dnia 22 czerwca 1999 roku
w sprawie: nadania Statutu Szkole Podstawowej w Goryniu.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) oraz art. 5 ust. 2 pkt 2 i ust. 5, art. 58 ust. 6i ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jednolity tekst: Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska w Kisielicach uchwala co następuje:

§1


Rada Miejska w Kisielicach nadaje Statut Szkole Podstawowej w Goryniu o treści stanowiącej załącznik do uchwały.

§2


Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Kisielicach, który zobowiązany zostaje do przesłania Statutu Szkoły Kuratorowi Oświaty w Olsztynie oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad Szkołą.

§3


Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia



Rada Miejska w Kisielicach
Przewodniczący: mgr inż. Gabriel Starbała

Szkoła Podstawowa w Goryniu
14-220 Kisielice

Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej przy Szkole Postawowej w Goryniu z dnia 18.05.1999r.

Statut Szkoły Podstawowej w Goryniu

1. Nazwa i ogólne informacje o szkole

§1


1. Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa w Goryniu, zwana dalej “szkołą”.
2. Siedzibą szkoły jest miejscowość Goryń.

§2


1. Szkole nadaje imię lub cofa nadane imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i przedstawicieli rodziców i uczniów.

§3


1. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
2. Szkoła używa pieczęci i stempli zawierającą pełną pełna nazwę szkoły.

§4


1. Organem prowadzącym jest Rada Miejska w Kisielicach.
2. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi 6 lat i obejmuje klasy I-VI.
3. Przy szkole funkcjonuje oddział przedszkolny sześciolatków /Oddział “0” realizujący program wychowania przedszkolnego.
4. Organem prowadzącym oddział, przedszkolny jest Rada Miejska w Kisielicach.
5. Obwód szkoły tworzą miejscowości: Goryń, Kantowo, Wałdowo i Krzywka.


2. Cele i zadania szkoły

§1


Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosowanie do warunków szkoły i wieku uczniów,
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i warunków (możliwości) szkoły,
5. umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych, sportowych i innych.

§2


Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:

1) wprowadzenie w procesie nauczania i wychowania zasad solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności,
2) prowadzenie odpowiednio do potrzeb lekcji religii, a w miarę możliwości szkoły lekcji etyki,
3) stwarzanie odpowiednio do potrzeb warunków do odmawiania modlitwy przez uczniów przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć w szkole,
4) zawieszanie zajęć dydaktycznych w szkole w okresie odbywania przez uczniów rekolekcji wielkopostnych,
5) stwarzanie warunków do odbywania praktyk religijnych przez uczniów trakcie trwania obozów, rajdów, wycieczek i innych imprez wielodniowych organizowanych przez szkołę.

§3


Szkoła w miarę potrzeb i możliwości udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej oraz medycznej poprzez:

1) współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
2) otaczanie szczególną opieką wychowanków oddziału ze strony wychowawców klas,
3) organizowanie zajęć wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu i deficytami rozwojowymi oraz dla dzieci z trudnościami w nauce,
4) prowadzenie nauczania indywidualnego dla dzieci uznanych za niezdolne do kształcenia w warunkach szkolnych,
5) otaczanie szczególną opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej i losowej,
6) prowadzenie orientacji zawodowej,
7) współpracę z Gminnym Ośrodkiem Zdrowia oraz pielęgniarką szkolną,
8) udzielenie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach u dzieci podczas zajęć prowadzonych przez szkołę.

§4


Szkoła w miarę potrzeb i możliwości organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi oraz z uszkodzeniami narządu ruchu, wzroku i słuchu poprzez:

1) prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,
2) prowadzenie gimnastyki korekcyjnej dla uczniów a wadami postawy.

§5


Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów oraz otacza indywidualną opieką uczniów szczególnie uzdolnionych poprzez:

1) organizowanie w miarę możliwości kół zainteresowań i kół, przedmiotowych,
2) indywidualne przygotowanie uczniów uzdolnionych do konkursów przedmiotowych wszystkich szczebli,
3) zapewnienie i stworzenie warunków realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie zgodnie z odrębnymi przepisami.

§6


Dyrektor, nauczyciele i pracownicy szkoły są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie uczniów w czasie ich pobytu w szkole oraz podczas zajęć poza szkołą, organizowanych przez nią.

Nad uczniami przebywającymi w szkole opiekę sprawują:

1) w czasie przerw międzylekcyjnych, 15 minut przed zajęciami i bezpośrednio po zakończeniu zajęć aż do opuszczenia terenu szkoły przez ostatniego ucznia – nauczyciele dyżurni, zgodnie z harmonogramem dyżurów,
2) podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych- nauczyciele prowadzący zajęcia,
3) podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły (wyjście, wycieczki, biwaki, rajdy, obozy itp. osoby do tego upoważnione zgodnie z odrębnymi przepisami.

§7


1) Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwany dalej “wychowawcą”.
2) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania – w klasach IV – VI, szczególnie w klasach I – III.
3) Rodzice i uczniowie danego oddziału mają prawo wystąpić do Dyrektora szkoły z propozycją powierzenia tego oddziału opiece konkretnemu wychowawcy.
4) Na uzasadniony wniosek 2/3 uczniów lub 2/3 rodziców uczniów danego oddziału Dyrektor szkoły w miarę możliwości powinien zmienić wychowawcę tego oddziału.
5) W przypadku, o którym mowa w ust. 4. Dyrektor szkoły zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i o rezultacie powiadomić zainteresowanych w ciągu 14 dni od zgłoszenia wniosku.

3. Organy szkoły

§1


Organami szkoły są:

1) Dyrektor szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.

§2


1) Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę, 2) Zasady powoływania i odwoływania z funkcji Dyrektora szkoły oraz wymogi kwalifikacyjne do pełnienia tej funkcji określają odrębne przepisy.

§3


Dyrektor szkoły w szczególności:

1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
6) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
7) sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego,
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§4


Dyrektor szkoły jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

§5


Dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.

§6


Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

§7


Dyrektor szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

§8


1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.

§9


Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
2) zatwierdzenie wyników kwalifikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów, w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślania z listy uczniów szkoły,
6) uchwalanie, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów, statutu szkoły i zmian w statucie szkoły,
7) uchwalanie regulaminu swojej działalności.

§10


Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów,
3) wnioski Dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) inne sprawy istotne dla szkoły, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.

§11


Rada Pedagogiczna uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:

1) przedstawia po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów, wnioski w sprawie planu finansowego środków specjalnych szkoły,
2) może, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole. Wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
3) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów, z wnioskami do Dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
4) przygotowuje projekt statutu szkoły i projekty jego zmian,
5) może występować z wnioskiem o odwołanie z funkcji Dyrektora szkoły. Organ prowadzący szkołę jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały Rady Pedagogicznej.

§12


Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1., niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu prowadzącego szkołę jest ostateczna.

§13


1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.
2. W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem oraz innymi przepisami prawa.
4. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.


§14


Uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki:

1) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
2) opiniuje projekt finansowy składany przez Dyrektora Szkoły,
3) w celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.

§15


1. Samorząd Uczniowski, zwany dalej “Samorządem”, tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły i innymi przepisami prawa.
4. Samorząd może przedstawiać Radzi Pedagogicznej oraz Dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami, w porozumieniu z Dyrektorem szkoły,
5) prawo redagowania gazetki szkolnej,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.

§16


1. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży, albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w ust. 1., wyraża Dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, przedstawicieli rodziców i uczniów.

§17


1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez radę: